Saturday, June 30, 2007

Quranic Quotient Kecerdasan Daripada Quran

Quranic Quotient Kecerdasan Daripada Quran

Description
Sinopsis

Buku ini penting dibaca kerana ia menjelaskan secara terperinci bagaimana kita memanfaatkan kandungan Quran menjadi potensi yang mendorong lahirnya kecerdasan. Justeru, selain daripada melafazkannya, kita juga memperoleh manfaat besar daripadanya. Ary Ginanjar Agustian Penulis buku bestseller “ESQ”

Quran adalah mukjizat terbesar manusia. Ia adalah kitab suci yang mengandungi pembahasan komprehensif gaya bahasa indah. Quran itu luar biasa justeru ia memiliki beberapa nama seperti al-Kitab (buku ataupun tulisan), al-Bayan (penjelas), al-Furqan (pemisah) dan al-Syifa (ubat). Nama-nama ini wujud kerana banyak fungsi al-Quran dalam kehidupan manusia. Fungsi ini juga adalah dasar bagi pembentukan kecerdasan manusia.

Quran menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat kepada manusia melalui pelbagai bentuk informasi, nasihat, pesanan dan nilai-nilai murni. Namun, bagi mencapai ke arah itu, seseorang perlu melalui proses yang ditentukan oleh Quran. Antara proses yang dimaksudkan adalah seperti memiliki kesedaran, menyerah diri, membaca, mendengar, memerhati, mempelajari, memikirkan dan sebagainya. Selepas memperoleh kecerdasan, seseorang tidak boleh berhenti di situ sahaja. Kecerdasan itu perlu diteruskan dan konsisten supaya ia bermanfaat bagi kehidupan sama ada bagi diri sendiri ataupun orang lain.

Kehadiran buku ini membuktikan tidak ada perkara sia-sia di dalam Quran. Seluruh aspek yang terdapat di dalam Quran disediakan khas bagi manusia. Hanya manusia sahaja perlu berusaha memahami, menggali dan mendalaminya.

ISBN: ISBN 978-983-3603-58-9
Writer: Muhammad D. Sensa

No comments: