Saturday, June 30, 2007

Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung

Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung


Description
Sinopsis

"Dahulu saya bintang filem, pelakon tv, model, penyanyi dan penghibur popular. Kini saya berhijab walaupun di dapur." -Puan Noor Kumalasari-

TUHAN telah mengemukakan beberapa pendekatan bagi mengolah persoalan akidah dan petunjuk bermuamalah. Salah satu daripada pendekatan itu ialah menerusi kisah-kisah dalam al-Quran. Pendekatan ini adalah antara pendekatan yang menarik diperhatikan. Kadang-kadang seseorang itu beroleh petunjuk dengan mudah, contohnya hanya melalui cerita. Sebuah cerita yang menyentuh perasaan dapat mengubah paradigma insan.

Tuhan bukan setakat memaparkan sejarah itu akan tetapi juga menganjurkan kepada manusia supaya turut meriwayatkan sejarah-sejarah itu. Dalam surah al-A'raf ayat 176, Tuhan menegaskan, "Maka ceritakanlah kisah-kisah itu, supaya mereka dapat berfikir."

Jan Pishok menulis, "Kehidupan banyak mengajar kita. Kita boleh mengingatinya dan berkongsi kisah suka duka dengan orang lain ataupun kita lupakan sahaja, kemudian suatu masa nanti kita belajar benda yang sama semula."

Apakah cara yang terbaik bagi mengingati nostalgia silam dan memberi pengajaran, kalau tidak dituliskan dan dikongsi baca dan manfaat dengan orang lain?
Isi Kandungan

Sekapur Sirih

Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung
Noor Kumalasari
Saya Berteleku di Depan Patung Jesus
Zai
Saya Tinggalkan Dunia Perfileman
Nor Wati Suleiman
Saya Ditekan Abang-abang Senior
FBM
Saya Dipengaruhi Rakan dari Yemen
Azlina Roszy Mohd. Ghaffar
Saya Dituduh Bertudung Sebab Hamil
Dr. Noraini Raimi
Guru Mempengaruhi Saya
Roha Hassan
Bertudung Selepas Mimpi Ngeri
ASZ
Saya Takut Dirotan Ustaz
Suriza Ahmad Zabidi
Dinasihati Supaya Tidak Mendekati
Pelajar Dakwah
Umi Kalthum Ngah
Selalu Teringat Seksaan
Tidak Tutup Aurat
Rosliya Abbas
Ibu Membenci Saya Bertudung
Ummu Hanan
Saya Tidak Dengar Nasihat Abang
Dr. Zaharah Sulaiman
Saya Anak Seorang Kadi
Dr. Harlina Halizah Siraj
Kawan dari Pakistan Pengaruhi Saya
Fizi Has
Saya Terpengaruh di Semenanjung
Dr. Hafidzah Mustakim
Ayah Saya Pejuang Menentang Belanda
Endok Sempo Mohd. Tahir
Dipengaruhi Penyanyi Rock Inggeris
Umi Kalthum Ngah
Saya Dipengaruhi Surat-surat Kakak
Azmi Aminuddin
Saya Dipengaruhi Majalah Nida’ul Islam
Zain Azura Abdullah
Saya Berasa Tidak Selamat di UiTM
Rohaya Jaafar
Saya Tidak Tahu Mengapa Saya Bertudung
Dr. Puteri Yusman
Saya Disindir Hantu Kum-kum
Ida Idayu Muhammad
Tudung Menindas Wanita?
Mary C. Ali
Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung
Dr. Katherine Bullock

ISBN: ISBN 983-192-660-9
Writer: Endok Sempo Mohd. Tahir,

No comments: